Ben jij ook zo druk? Mijn tips voor drukke tijden

vrouw op atletiekbaan

De decembermaand is zo’n maand waarin het woordje druk regelmatig om je oren komt vliegen. Waar richt jij je aandacht op in drukke tijden? Ons brein richt zich graag op problemen en negativiteit, heerlijk vindt hij dat. Nu kun je denken dat is nu eenmaal hoe ons brein werkt. Maar gelukkig kun je hem ook trainen om zich meer te richten op de positieve dingen in het leven. Vandaag geef ik je mijn persoonlijke tips hoe ik om ga met drukke tijden.

Bewustzijn

De laatste jaren worden we dood gegooid met mindfulness en bewustzijn termen. Iets waar ik in eerste instantie niks van moest weten. Ik vond het allemaal een beetje zweverig. Ga lekker in kleermakerszit stil zitten, adem in, adem uit… (pff wie heeft daar nu tijd voor). Inmiddels heb ik een manier gevonden om de razende gedachten in mijn hoofd een halt toe te roepen. Door ze gewoon te zeggen… Fuck off! Ik heb hier niks aan! Ik kijk om mij heen en haal mijzelf terug naar het hier en nu. Of ik nu een blog aan het typen ben of op de wc zit, ik focus mij daar op.

Uiteraard zijn mijn gedachten soms net zo volhardend als ikzelf… Dus ze geeft niet altijd zo snel op! Dan ga ik mij focussen op mijn ademhaling (zittend, liggend, lopend het maakt niet uit).

Probeer het maar eens uit. Ga eens zitten en wacht af. Hoe lang duurt het voordat de stroom aan gedachten bij jou binnenkomt? Zijn ze functioneel? Zijn ze echt? Kun je er nu wat mee? Dit is de eerste stap naar bewustzijn, het herkennen van de storm  in je hoofd 😉

Positiviteit

Als je de gedachtestroom herkent. Kom je er vaak achter dat 70% van die gedachten dikke bullshit is. Angsten, belemmerende overtuigingen, vergelijkingen, wat moet ik nog doen, wat ging er mis, wat als die of die dood gaat… En ga nog maar even door. Allemaal gedachten die gericht zijn op negativiteit. Ons brein is nu eenmaal zo gemaakt. In de oertijd was dit heel functioneel (stel je voor dat je de donkere grot waar een eng geluid uit komt in zou gaan). Maar ja, tegenwoordig hebben we deze oerinstinct niet meer zo hard nodig. Train jezelf dus om negatieve gedachten om te zetten in positieve.

Bijvoorbeeld:

  1. Ik ben mijn baan kwijt geraakt —> Ik heb nu de kans om een baan te zoeken die (nog) beter bij mij past
  2. Het is zo druk deze decembermaand —> Het is een maand van samenzijn, cadeautjes en een nieuw jaar wat aanbreekt.
  3. Ik ben wel wat aangekomen de laatste tijd —> Ik heb heerlijk genoten van alle leuke etentjes de afgelopen tijd. Vanaf vandaag ga ik weer opletten op gezondere voeding.

Zoals je ziet veranderd het feit zich niet. Alleen je gedachte erover.

To do lijstje

Sommige zweren erbij de ander vindt het zo’n gedoe. Een to do lijstje. Ik werk er zelf al jaren mee. I LOVE lijstjes (vraag mijn vriendinnen maar na). Wat het vooral brengt is rust in je hoofd. Als je het namelijk opschrijft, hoef je het allemaal niet te onthouden. Je brein zal dan onbewust er minder mee bezig zijn. Want hij weet dat er een lijstje van is.

Een tip! Maak een realistisch lijstje en stel prioriteiten. Wat moet echt gebeuren en wat kan wachten.

Tijd voor jezelf

Ook in drukkere tijden is tijd voor jezelf nemen echt nodig. Dus ook in een maand als deze plan je gewoon een lekker avondje/dagje voor jezelf. Of dat nu met manlief is of met je vriendin(nen). Inplannen die hap! En zijn je vriendinnen te ‘druk’, stuur ze dan de link toe van dit blog….En plan dan gewoon in lady’s.

Hulp vragen

Dan toch echt het moeilijkste van allemaal…… Om hulp vragen. Want wij super vrouwen kunnen toch alles alleen. Hmmm, niet echt dus! Hulp vragen is geen vorm van zwakte (ook ik dacht zo!). Het is juist een vorm van kracht. Je kwetsbaar op durven stellen. Toegeven dat je ook maar een mens bent met grenzen. Wie zou jij deze tijd om hulp kunnen vragen?

Maar vooral

Toch wel de belangrijkste van mijn rijtje. Maar vooral GENIET ervan. De tijd dat we hier rond mogen huppelen op deze aardbol is zo voorbij. Natuurlijk zijn er soms drukke periode’s in ons leven of een periode met verdriet. Maar ook in deze periode is het belangrijk om stil te staan wat er om ons heen gebeurt. En vooral om te genieten!

Dus lady’s cijfer jezelf niet meer weg… Zorg goed voor jezelf. Daar wordt niet alleen jij beter van. Maar de mensen om je heen ook. Want als jij als een of andere exorcist of vaatlab door drukke tijden heen moet komen heeft niemand er wat aan.

Heb jij nog tips voor alle andere vrouwen? Deel ze met ons. Zo kunnen we elkaar  een beetje verder helpen in het leven. Best fijn hoor!

Veel liefs,

Marloes

Laat een reactie achter